SCENARIUSZ: A TY JAK MYŚLISZ? Opracowała Gosia Świderek Cel zajęć: nakłonienie młodzieży do określenia własnego stosunku do zwierząt i sytuacji ze zwierzętami związanych. Cele operacyjne: Środki: papier, kredki lub farby, karty pracy Czas trwania: godzina lekcyjna. Miejsce zajęć: sala lekcyjna. Grupa wiekowa: począwszy od uczniów klas IV szkół podstawowych. Przebieg zajęć: Przed zajęciami należy powielić listę twierdzeń, tak aby liczba zestawów była równa liczbie uczniów. Rozdaj młodzieży kartki i poproś aby powycinali kartoniki z tekstem. Następnie każdy indywidualnie czyta twierdzenia, zastanawia się czy zgadza się z daną opinią, nie zgadza się lub nie jest pewien (nie ma opinii na ten temat). Uczniowie układają kartoniki z tekstem w odpowiednich kolumnach. Gdy wszyscy już skończyli, młodzież dobiera się w trójki i wybiera lidera, którego zadaniem będzie zreferowania decyzji grupy w kolejnym etapie. Wyznaczamy czas (10, do 15 minut). Zadaniem uczniów jest porównać i przedyskutować swoje wybory, szczególnie jeśli się one różnią. Za pomocą argumentów przekonują kolegów o odmiennych poglądach do swoich racji. Grupy ustalają wspólne stanowisko. Następnie trójki łącza się w szóstki i ponownie następuje porównanie opinii. Uczniowie znów w toku dyskusji starają się ustalić wspólne stanowisko we wszystkich dwudziestu zdaniach. Po zakończeniu przedstawiciele szóstek prezentują decyzje swoich grup na forum klasy. Porównujemy opinie poszczególnych grup. Jeśli uwidocznią się rozbieżności znów rozpoczynamy wymianę argumentów. Na zakończenie każdy uczeń indywidualnie nakleja na kartkę kartoniki podzielone według swojego uznania, podpisuje kartkę, może również zilustrować wybrane opinie. Ewentualnie, jeśli w klasie jest jednomyślność w opiniach, młodzież może zrobić jeden wspólny poster i zilustrować wszystkie zdania, a następnie wywiesić pracę w szkole. Instrukcja do karty pracy: A ty jak myślisz? Wytnij wszystkie kartoniki. Następnie przeczytaj wszystkie zdania i zastanów się czy zgadzasz się z tymi opiniami, czy też nie zgadzasz. Ułóż kartoniki w odpowiedniej kolumnie. A może na niektóre tematy nie masz zdania? - w następnym etapie będziesz mógł podyskutować z kolegami, może oni Cię przekonają do swojej opinii. Pobierz kartę pracy gotową do wydrukowania |
|